ARCH+ features 17: Capitia(a)l(en) Londen
Marc Frohn, Charlotte Skene Catling,
Maren Harnack
Waarom behoort al het land tot de kroon? Wat heeft Londen te maken met Lagos? Welke rol speelt de driehoeksverhouding Londen-Berlijn-Moskou? Waarom zijn architecten ontsnappingskunstenaars? Waarom was Mevrouw Thatcher er altijd al? Over deze en vele andere vragen discussieerden Nikolaus Kuhnert en Anh-Linh Ngo aan de hand van de nieuwe ARCH+ 209 Kapital(e) London met Charlotte Skene Catling, Marc Frohn en Maren Harnack.

> naar de video documentatie
In bijna geen andere stad werd de architectonische praktijk zo duidelijk door precedenten bepaald als in Londen, aldus Marc Frohn en Charlotte Skene Catling. Aan het hand van het voorbeeld van enkele nieuwe projecten toonden zijn, hoe een jonge generatie architecten tegenwoordig met de nauwe wettelijke en economische beperkingen van een stad als Londen omgaat.

Op de afbeelding: Marc Frohn van het bureau FAR
Frohn en Catling beschreven hun productievereisten en tactieken, namen de mogelijkheden in het vizier, die ondanks alle beperkingen geopend werden, en vroegen zich af, hoe deze potentiëlen te gebruiken zouden zijn. De stedelijke ontsnappingsstrategiëen ordenden zij losjes in de categorieën tijdelijk, onzichtbaar of exterritoriaal.

Op de afbeelding: Charlotte Skene Catling presenteert het tijdelijke project „Folly for a Flyover" onder een autobaan brug van de A 12; locatie van een zes weken durend programma met performances, theatervoorstellingen en filmvoorstellingen.
Charlotte Skene Catling van Skene Catling de la Pena
Maren Harnack behandelde het thema „Leren van Londen. Sociale woningbouw tussen private stadproductie en gentrificatie". Zij onderzocht in haar voordracht de ontwikkeling van zogenaamde woonmachines uit de sociale woningbouw en ging in op hun wijziging in betekenis.
Tentoonstellingsserie van ARCH+ features 17 was de Villa Elisabeth, naast de Elisabeth-kerk in midden Berlijn.
Anh-Linh Ngo, Charlotte Skene Catling, Marc Frohn en Maren Harnack.

Alle foto's: David von Becker.
© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
Twitter Facebook TOP