Ondernemingsdoelstellingen
Uit de waarden ontstaat het ondernemingsbeleid. Het geeft ons handelen opgaven, maar stelt tegelijkertijd ook grenzen. Het beleid bestaat uit zes zinnen en luidt:
1. Siedle ist en middengrote onderneming, die zijn hoge sociale verantwoordelijkheid ten uitvoer brengt.
Siedle blijft trouw aan de familiebedrijf en zijn traditionele waarden. Beslissend is, wat daardoor wordt uitgesloten: De verkoop, de omzetting in een vennootschap, de deelname van kapitaalverschaffers zoals banken of investeringsfondsen. Dat is geen vanzelfsprekendheid. Siedle had reeds een dozijn malen kunnen worden verkocht, aan aanbiedingen ontbreekt het niet. Zij werden allemaal afgewezen, en dat moet zo blijven.
Siedle blijft, wat het altijd is geweest: een familiebedrijf.
2. Siedle behoudt zijn onafhankelijkheid en zelfstandigheid.
Investeerders, die eerst geld geven en dan de onderneming leiden, komen niet toevallig. Hun deelname kan twee redenen hebben: 1. Ofwel willen de eigenaars terugtreden en veel geld meenemen, of 2. de onderneming maakt niet voldoende winst, om te kunnen investeren. Dan heeft zij extern kapitaal nodig, omdat het eigen kapitaal niet voldoende is. En met het kapitaal komen, als de onderneming pech heeft, ook de „aasgieren“. De eerste reden is bij Siedle uitgesloten. De eigenaars willen de onderneming behouden, niet verkopen. En de tweede reden moeten wij absoluut vermijden. Wij moeten succes hebben en voldoende winst behalen. Alleen dan kan Siedle zelfstandig blijven.
De eigenaars willen de onderneming behouden, niet verkopen.
3. Siedle past zijn groeidoelstellingen aan de financiële stabiliteit aan.
Siedle dient steeds een voldoende financieel buffer houden, om stilstand en tegenslagen te kunnen opvangen. In slechtere tijden geeft dit buffer ons de benodigde zekerheid. Daarom mogen wij nooit zoveel uitgeven, dat de reserves uitdrogen. Zelfs niet, om snelle groei te financieren. Het is geen kunst om met veel geld groei te realiseren – de kunst bestaat uit een solide gefinancierde groei. deze kunst moeten wij beheersen.
Geen groei tegen elke prijs: Siedle heeft altijd een voldoende financiële buffer nodig..
4. Siedle bevordert de persoonlijke ontwikkeling met hoge prioriteit.
Geld en machines alleen maken helemaal niets. Belangrijker dan ooit is tegenwoordig het zogenaamde „human capital“, dus de personeelsbezetting. Daarom bevorderen wij ons personeelsbestand, helpen de medewerkers bij de ontwikkeling van hun vaardigheden en zorgen wij ervoor, dat wij als werkgever aantrekkelijk blijven.
belangrijker dan ooit: de personeelsbezetting.
5. Siedle stelt de vestigingsplaats in Duitsland zeker.
Wij verkopen meer in het buitenland, zodat wij in Duitsland meer kunnen produceren.
6. Siedle gaat altijd betrouwbaar en eerlijk om met zijn marktpartners en klanten.
Wij zoeken onze voordelen niet ten koste van onze partners. Siedle heeft wat dat betreft een goede naam, en die moet goed blijven. Dat betreft bijvoorbeeld de prijsvorming, de leveringsvoorwaarden, de klantenservice en veel meer. Op Siedle moet men kunnen vertrouwen – ook als dat het missen van voordelen op korte termijn betekent.
Op Siedle moet men kunnen vertrouwen.
© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
Twitter Facebook TOP